Mercedes-Benz 190 2.0 u9

Mercedes-Benz 190 2.0 u9

De aanschaf (2014)

Omdat de 16-klepper stil stond, zat ik zonder auto. In de zomer kon ik wel met de motor op pad, maar een auto heeft toch ook zijn voordelen. Maar ik gunde me daar eigenlijk geen budget voor. En toen liep ik ergens tegenaan… een Mercedes-Benz 190!

Het betrof een standaard uitvoering (190 U9), 1997CC, 75kw (102pk) met vier versnellingen

De auto bij aanschaf

De auto was een schadegevalletje. Maar dat was beperkt tot een harmonica-motorkap en kapotte koplampen. Aangezien de restauratie van de 16-klepper toch nog lang niet gepland was, leek het me geen probleem om dan maar even wat onderdelen te ‘lenen’ van de 16v. Zo met een beperkt budget toch weer een Mercedes-Benz 190 !

De auto was zaterdagmorgen 15 februari 2014 gearriveerd. Eerst maar eens kijken wat er allemaal moet gaan gebeuren. Maar toen bleek dat er wel wat meer aan de hand was. Toen we begonnen te strippen, kwam er redelijk veel aan het licht! Het zou een behoorlijke opknapper worden…

Hieronder is het lijstje, wat telkens langer werd. Ondertussen hadden we wel al een mooi wrak gevonden met dezelfde kleur en bekleding! Het wrak was handig voor carrosserie wisselstukken! Het motorblok was total loss, maar daar ging het ons niet om.

Op 29 juni 2014 werd de auto 25 jaar en dat was dan ook  de streefdatum om het werk afgerond te hebben en naar de keuring gaan! Het is dan ook een oldtimer 🙂

  • Motorkap vervangen
  • Voorspatbord en koplampen vervangen
  • Roest rond de achterlichten en in de kofferbak weghalen
  • Onder de auto een paar gaatjes dichten / plaatwerk en onderdorpels vervangen
  • Verlaagde vering vervangen
  • Motor lekt olie aan het kleppendeksel, dus pakking vervangen
  • Lichte roestplekken rond de bestuurdersdeur bijwerken
  • Bestuurdersstoel zitten gaten in,  uit donorauto stoelen en bekleding overgezet
  • Dashboard plaatje vervangen en kilometertellerkabel vastzetten
  • De uitlaat is ver versleten, middendemper en eindstuk  vervangen door nieuw.
  • Ook de rubbers van de aandrijfas zijn niet al te best.
  • Rechterdeur achter liep brandschade op bij laswerk, dus heel de deur maar vervangen door die van de donorauto
  • Ook de CV vacuumpomp met bedrading heeft vlam gevat bij het lassen. Voorlopig even zonder centrale deurvergrendeling rijden. Ondertussen wel reeds tweedehands onderdelen voorradig!
  • Wiellagers voor vervangen

[ volgende ]